Den 7 oktober 2017 utövade  radioprogrammet Medierna en härskarteknik mot en chefredaktör på Illustrerad Vetenskap för att stoppa en annonskampanj för kolloidalt silver. Canal Second Opinion (Canal2op) förklarar.

”Sveriges största producent av vattenreningsprodukten kolloidalt silver har varit hårt ansatt av etablissemanget. Skrämselpropagandan mot produkten kolloidalt silver i massmedia har varit både brutal och motsägelsefull. Kolloidalt silver är nämligen enligt braskande rubriker både ett verkningslöst bluffmedel och samtidigt extremt skadligt.

För att ge en egen balanserad bild av sig själv och sina produkter, däribland kolloidalt silver, satsade producenten under hösten 2017 på en annonskampanj i svensk press. Annonserna visades under en tid i flertalet tidningar och tidskrifter utan att någon reagerade nämnvärt.

Ända tills annonsen uppmärksammades i tidningen Illustrerad Vetenskap. Det här väckte stor ilska bland den svenska skeptikerrörelsens medlemmar. På skeptikerorganisationen och lobbyistföreningen Vetenskap och Folkbildnings Facebook-sida skrevs arga kommentarer om att både bojkotta tidningen Illustrerad Vetenskap och att kontakta tidningens ledning och påtala att det inte är OK att sprida reklam för kolloidalt silver.

Föreningen Vetenskap och Folkbildning har länge drivit opinion mot kolloidalt silver i Sverige. Varför de gör det är oklart. Produkten är ett välkänt virus-, bakterie- och svampdödande medel som används runt om i världen, framför allt i USA där det finns det miljontals användare.”

Läs hela artikeln på Canal2op