Hans Sternlycke från Miljöaktuellt fick idag in artikeln Vetenskap och Folkbildning utsatt för sin egen medicin i Nya Dagbladet om Årets Förvillare-utnämning 2015. Det tycker vi är en välförtjänt uppmärksamhet, this men frågan är om alla förstått poängen med det som NewsVoice kallar en pr-kupp i sin uppföljarartikel ”Analys av PR-kuppen mot Årets Förvillare 2015”.

Låt oss förklara varför vi gjorde det.

vof_nyadagbladet_aretsforvillare2015De stora medierna i Sverige har visat tydliga prov på att de tror urskiljningslöst på alla auktoriteter, ofta farbröder, från stora universitet som svänger sig med professorstitlar.

Stormedierna tror även trollbundet på vad experter på svenska myndigheter säger.

Journalisterna skulle aldrig komma på tanken att kontrollera vad som påstås med andra källor. Ibland kollar de iofs med en annan expert på en annan myndighet varpå de får ungefär samma svar igen eftersom alla experter ofta har exakt samma uppfattning på svenska myndigheter och universitet.

Därför kom vi på idén att skicka ett riktigt, men lite vagt skrivet pressmeddelande, för att se om någon journalist på en stor eller medelstor tidning skulle nappa, det vill säga läsa slarvigt och sedan tro på att en auktoritet som VOF utsett DN till Årets Förvillare. Det gällde bara att svänga sig med VOFs språk och sedan peka på en äkta utnämning av Wolodarski till Årets Förvillare, som vi gjorde. Vem som helst kan ju utse Årets Förvillare när som helst.

Att sedan självaste Svenska Journalistförbundets chefsredaktör på deras tidning Journalisten var den som köpte pressmeddelandet, was totally beyond our imagination.

Hans Sternlycke beskriver det där rätt bra i sin artikel på Nya Dagbladet, men tillbaka till poängen med det vagt skrivna pressmeddelandet.

Det vi lyckades visa var att:

  • En svensk journalist på en viktig tidning tror på ett pressmeddelande och vad som står i det om det framstår som om det är en auktoritet tex en myndighet som ligger bakom det.
  • En högt uppsatt svensk journalist på en viktig tidning kollar inte källan.
  • Vi lyckades dessutom få fram budskapet nämligen misstanken att Peter Wolodarski inte evidensbaserat journalistiken på DN och tydligen har inte heller Svenska Journalistförbundet gjort det.

Text: Den nye redaktören